zondag 7 augustus 2016

Don't Say "NOT" - Just Knot It!

Wat doe je als een hele bedreven en gedreven patroonontwerpster, naaiboeken-auteur én blogster met een geweldige pen je vraagt naar je gegevens zodat ze een mail kan sturen?!
Maken dat je jouw e-mail adres hebt doorgestuurd en elke 5 minuten je e-mail refreshen om zeker te zijn dat je niet zal missen wat ze je wil vertellen... op het puntje van je stoel...

Ik voelde me dus heel heel vereerd toen Riet me vroeg of ik haar nieuwste patroon wilde naaien en het resultaat op mijn blog zou willen tonen.
Lieve, gekke Riet, wie zou daar nu "nee" tegen zeggen?
Uiteraard was ik heel benieuwd naar dat patroontje. Ik volg Riet al heel lang en ik kijk altijd met open mond naar de mooie jurkjes die ze voor haar dochters maakt. De details tot in de puntjes verzorgd!

Just Knot It... Zo heet de nieuwste telg van Mind The Whale dus.
Wat maakte ik ervan?
Nog eens een poezenjurk!
Met een heel mooi stofje van Timeless Treasures, gekocht bij De Stoffenmadam.


Toegeven, toen Riet haar patroon liet zien, was ik al weer begonnen aan de herfstcollectie.
De dochter heeft werkelijk geen zomerjurkjes meer nodig. 
(Dat de kast propvol zit is een understatement).
Maar deze kan net zo goed in het najaar gedragen worden.
Gebied me wel van te zeggen dat ik dus voor een grotere maat ging dan de tabel nu voorschreef.
Vandaar dat de jurk nog wat aan de ruime en lange kant is. Maar over pakweg 3 maanden moet ze er nog in passen, met een longsleeve onder.
En een vestje over...


Er zijn zoveel leuke details aan dit patroon. Stoffencombinaties zijn eindeloos. 
Je legt de accenten telkens weer op een andere plaats.
En zo maak je altijd weer een nieuwe jurk.

Uiteraard is er de rug.


Met de knoop kan je de voering laten zien.
Ik koos in dit geval voor effen grijs, omdat ik het knopenpat wilde accentueren.
Dat knopenpat maakt dat de rug iets minder bloot is, en dus meer geschikt voor het koudere weer.

Maar er zijn ook de overlappende voor- en achterkant die je langs opzij met een paspel in de verf kan zetten. 
Geniaal vind ik dat!


Ik koos voor het voorpand in 2 delen en voegde de plooien toe (al is dit met een bedrukte stof net wat minder zichtbaar dan in een effen stof).
Maar leuk om het bovenstukje dan weer in een andere kleur te doen.


Datzelfde stofje van de bovenkant gebruikte ik dan ook voor de tailleband (wat dan weer geen stress geeft omwille van tekeningen die niet doorlopen).
Het roze is overigens een soepel (en rekbaar) suède dat ik nog kocht bij Liesellove.
Feit dat het rekbaar is, maakt het iets minder makkelijk om als tailleband te gebruiken, ondanks de versteviging - een klein gapend stukje achteraan getuigt daarvan.
Maar soit, dat laat deze kleine meid zich niet aan het hart komen.


Mijn lieve meid deed ook even de zwier-test...


En het draait!


Al koos ik voor een volledig gevoerde jurk, dus ook een gevoerde rok, waardoor die al uit zichzelf 
- prinsesserig - boller staat.


Voor wie zich nu afvraagt wat er in dat blauwe rechthoekje op de muur staat?
Mijn Suze mocht als kat een muisje vangen dat zich verstopt had in de muur.
(Foto's maken moet toch ook een beetje plezierig zijn, niet...)




Just Knot It...
Leg er een knoop in.
U moet het vast en zeker ook eens proberen.
Een supertof patroontje met veel creatieve mogelijkheden.
Ontzettend goed uitgelegd zodat je geen groot naaiwonder hoeft te zijn om het te maken.
U vindt uw exemplaar in de webshop van Mind The Whale.

Riet koppelde er ook een hele mooie wedstrijd aan vast.
Daar leest u alles over op haar blog.

Benieuwd naar uw creatie!!




Jurk:
patroon: Just Knot It van Mind The Whale
stof: Timeless Treasures - De Stoffenmadam / suède roze - Liesellove
Kousen: Aliexpress
Schoenen: Bisgaard

8 opmerkingen:

  1. Super leuke jurk, daar gaat ze veel plezier van hebben deze herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opnieuw: PRACHTIG. Iedere stof past bij blijkbaar deze jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi ! Tof dat er zoveel combinatiemogelijkheden zijn. Die extra sluiting om de rug iets minder bloot te maken vind ik wel iets hebben je kan daar goed spelen met accenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi!! 't Ziet er echt een geweldig patroontje uit! Vooral die overlap onder de armen vind ik geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt waar Marie-Paule, dit vind ik helemaal geweldig en helemaal jou.
    De stoffencombi is spot on, de look helemaal af en de details tot in de puntjes.
    Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof gedaan, en toffe shoot :-). Wat een zalige stof, die poezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw, super mooi resultaat. Ik ben helemaal fan van de roze accenten.

    BeantwoordenVerwijderen