maandag 23 maart 2015

Over één die 12 werd (en rare matentabellen)

Die oudste van mij, die werd deze maand al 12 jaar!
Het was precies nog gisteren dat die een klein dropje was.
Time flies! En moeders worden oud...

Kleren maken voor grote jongens is al minder evident. Hij laat af en toe wel horen dat die graag nog wat van mij zou dragen (op zich wel schattig, natuurlijk, maar "ssssst", dat heb ik niet gezegd).
Schattige jurkjes en makkelijke rokjes zijn natuurlijk niet aan de orde. Drukke prints al helemaal uit den boze.
En toch wil ik niet iets maken wat gewoon in de winkels zou hangen.

La Maison Victor denkt gelukkig wel eens aan de grotere kids.
Dus koos ik voor de Liam Polo.


De stof had ik al een tijdje liggen. jeans-jersey van Lillestoff. Zo een tof stofje om mee te werken, om te combineren... Heel zacht en stevig. Een jongensstof bij uitstek.
De bruine stof is met een tekening van ruitjes en kocht ik bij Modecoupon in Sint-Niklaas. Ik vond het net wat specialer om het zakje en de kraag én de binnenkant van de polosluiting in een contraststof te doen. Ook de mouwen kregen een boord.


Maar dan de maat... Volgens de matentabel moet ik voor zijn borstomtrek een 164 nemen, voor de heupomtrek een mannenmaat M en de taille... Tja, die viel buiten de jongenstabel, maar was nog niet terug te vinden in de mannentabel.
Vreemd, zegt u? Dat vond ik ook.
Als ik nu iets in de winkel koop voor hem, is dat een 170, die meestal nog wat ruim is, maar op de groei voor de zomer bedoeld is.
Ik nam dus de 170, maar tekende geen zoomwaarde onderaan. Ik stikte de zijnaden en mouwen op 1,5cm naad (nadat ik 1cm had getekend, maar dat toch nét wat te breed bleek te zijn), en de mouwlengte schatte ik op het zicht.
En ik vind dat prima passen.


Als knopensluiting koos ik voor een passend kleurenpalet van kamsnaps, nét niet wat u in de winkel zou vinden.
Wat je niet op de foto ziet: een rugpas afgewerkt met een siersteek en dezelfde siersteek gebruikte ik om de zoom te stikken.


Gecombineerd met zijn bruine broek en blauwe Nikes is dat een mooi geheel.

En waarom zou die nu toch zijn rechterhand op zijn rug houden?


Patroon: Liam Polo uit La Maison Victor
Stof: jeans-jersey van Lillestoff en bruin geruite tricot van Modecoupon
Kamsnaps

23 opmerkingen:

  1. Mooi! En ik heb het me ook afgevraagd, dat van die rechterhand. Nieuwsgierig naar het antwoord ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) Hij had zijn duim verstuikt en dat verband was niet zo mooi op de foto!

      Verwijderen
  2. Mooi! En ik heb het me ook afgevraagd, dat van die rechterhand. Nieuwsgierig naar het antwoord ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe polo in mooie stoffencombo! Origineel met de verschillende kampsnaps kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi shirt, ik ben helemaal weg van het zakje en de kleurige snaps!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Die kamsnaps waren een ingeving van het moment (toen ik ze neerlegde om te kijken welke kleur ik zou nemen)

      Verwijderen
  5. Knap! Dat lijkt me inderdaad een hele uitdaging om voor tienerzonen iets te naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! Ik ben zelf ook altijd op zoek naar leuke modellen en stoffen voor tienerjongens (onze oudste wordt dit jaar ook 12). Kijk jij ook zo uit naar de Charlie in tienermaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. deze is weer mooi hoor ik wil voor lars ook wel zo een maken maar inderdaad de maat dan moet ik weer naar 158 zeker zoals bij de leather sweater vindt hem zeer geslaagd ene berend model in spe x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Die polo is ook mijn volgend projectie, om te combineren om een blauw broekje in de stof van jouw polo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor kleine jongens lijkt mij die stof idd heel tof voor een broekje.

      Verwijderen
  9. Heel mooi gelukt, en goed geschat die maten! WAs die bruine stof van de Modecoupon dan ook een jerseyke?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was de eerste keer zo een polosluiting, maar heel goed uitgelegd in LMV. Bruine is ook jersey maar verstevigd met vlieseline.

      Verwijderen
  10. Deze is echt mooi!!! Heel leuk afgewerkt!
    Ik zit nog met kleine kinderen... mijn hartje wacht bang af of ze straks mijn naaisels nog willen aantrekken?!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt en ja, je moet ze wat inzeg geven, dat wil nog wel helpen ;)

      Verwijderen
  11. Zo nen toffe! mooie kleurtjes en helemaal weg van het zakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Zeker wederzijds, Valerie! Misschien moet ik toch maar eens naar Gent komen voor een naaiworkshop :) Ik kijk uit naar je nieuwe boek!

      Verwijderen