zaterdag 24 mei 2014

While She Was Sleeping...

Onlangs ontdekte ik nog een blog: While she was sleeping, en ik vind dat zo'n mooie titel!

Hier klopt dat ook eigenlijk. Of ik moet eerder zeggen "While THEY were sleeping". Want mijn beste naaimomenten zijn wanneer dotje Suze en coole Berend (en grote M) al liggen te slapen.
De rust in huis, niks anders aan mijn hoofd dan zorgen dat mijn handen doen wat ze moeten doen. Al moet ik dan oppassen dat ik toch ook nog mijn bed in kruip op een deftig uur, want middernacht is vaak snel gepasseerd.

Gisterenavond legde ik de laatste hand aan een jurkje voor Suze.
Het hele proces van patroon + stof tot afgewerkt stuk vind ik zo geweldig.

Het begon allemaal met een nieuw patroontje van Compagnie M.

De Louisa-jurk had ik al eerder gemaakt in een workshop van Marte, en het Mara-bloesje moet ook nog eens genaaid worden. Maar de Lotta-jurk sprong direct in het oog en wilde ik toch nog graag eerst maken.

De patroontjes koop je digitaal aan. Er zijn 2 opties om te printen, op A0 in de print shop (maar geen idee wat dat kost) of op A4 en dan krijg je er een avondje knippen en plakken gratis bij ;) Om dan te komen tot een heel groot vel aan elkaar geplakte papieren. Werkt prima, zo.


Met het jurkje in het achterhoofd, had ik al stofjes van Moda op het oog. Niet de goedkoopste katoentjes, maar wel heel erg fijn om mee te werken én ze blijven mooi in model zonder te snel te kreuken. Ach, af en toe mag het al eens wat meer zijn (en het afgewerkte jurkje kost nog altijd minder dan een doorsnee jurkje bij één van de betere kinderkleding merken).


Patroon overtekenen, stof knippen en randen overlocken was een marathon in aanloop naar onze Sew Naaiz bijeenkomst afgelopen dinsdag, zodat ik daar kon beginnen met het jurkje in elkaar te zetten. Dat lukte wonder boven wonder heel goed, mede door de uitgebreide fototutorial die je krijgt bij de aankoop van een patroon. Marte kan het goed uitleggen!

Het patroon heeft verschillende opties voor de zakken, voor de rug en voor de mouwen.






Ik opteerde voor de steekzakjes, een kapmouw en een sluiting met knopenpat.


De knoopjes kocht ik in een vintage shop.



 En het eindresultaat, daar ben ik toch wel fier op!




5 opmerkingen:

  1. Heel mooi.! Dat waarop 'handmade' staat, is dat een labeltje of.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, Lotte! Het is een houten labeltje dat ik gevonden heb op Aliexpress. Je naait het gewoon op de kleding. Mijn eigen label is in de maak. Hopelijk snel klaar zodat ik het op mijn kleding kan naaien!

      Verwijderen
  2. Marie-Paule, your Lotta is gorgeous! Love the fabrics, the buttons and the trim at the bottom. Are those buttons wooden? Thank you for your kind words about my blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jenya,

      Thank you for your nice words! I'm honoured to find a comment from you on my blog :) Your blog is very inspirational to me and I'm glad that I discovered it (through the blog of Marte, by the way, because of your guest post on the Lotta dress).

      The buttons are plastic, but a different kind of plastic then what is used now. I found these in a vintage shop. Not sure how old they are, but it was love at first sight ;) And so cheap, I only paid half a euro for all of them.
      The "handmade" tag, however, is wooden.

      See you at one of your posts on your blog (or if you would find the time to visit mine every now and then...)

      Verwijderen
  3. I love your fabric choices and wood buttons!

    BeantwoordenVerwijderen